2009/02/24

All audio French

Jag har nu införskaffat en ljudbok - Learn French. Hela kalaset är på engelska, och går ut på att man ska lära sig franska genom att repetera det man hör högt för sig själv.

Welcome to Living Language - all audio French.

Idag började jag med lektion 1 av 35. Här lär vi oss uttryck. Jag fick lyssna på när Florence träffar sin vän Christoph. Efter att jag lyssnat fick jag själv träda in i handlingen. Jag skulle repetera diskussionen. Först kommer då en engelsk röst, sen en fransk, sen ska jag säga det för mig själv. Jag ska répétez.

Hi Christoph! | Salut Christoph!
- Hi Florence! How is it going? |  Salut Florence!  ???
I'm fine! And you? | ???   Et vous?
- Not so well. | Pas tre bien.
What´s the matter? Are you sick? | ??? Êtes-vous malade?
- No. I'm very tired. | Non, je suis très fatigué.

Som ni ser är det en del bitar jag inte riktigt förstår. Trots det lär jag mig, speciellt uttalet, flödet. Det är ju det viktigaste.

Inga kommentarer: