2008/01/17

Ögontjänare

På skolan är jag oftast relativt ofokuserad. Jag har dock genom åren lärt mig att se upptagen ut, lärt mig att slicka lärarnas röv, medans jag egentligen sitter och bara funderar på mina briljanta idéer och framtidsplaner.

Här kommer fyra tips till dig som vill vara som mig... men inte mer än fyra. Det har tagit mig år av psykologiska analyser att komma fram till mina resonemang. När jag skulle välja tips till denna blogg, hade jag en lista på 23 saker jag kommit på under åren, och använder dagligen. Dem ska jag använda till något nyttigt någon dag.
  • Låt aldrig läroböckerna vara stängda: Börja lektionerna med att öppna böckerna och slå upp de aktuella sidorna.
  • När man inte alls är koncentrerad och helt har kopplat bort lektionen brukar man fokusera blicken mot något helt annat än läraren eller skolböckerna. Detta är kanske det enklaste sättet att se fokuserad ut: Titta läraren i ögonen, titta in i lärarens anteckningar eller ner i läroboken.
  • Var tyst. Social kontakt under lärarens genomgångar kan bara förstöra. Unna dig själv lite meditation istället.
  • Få andra i klassen att se dåliga ut. Ring t ex med skyddat nummer till dem som alltid har på ljudet. Själv har du alltid på ljudlös.

1 kommentar:

Linnea sa...

Se till att lärarens mobil är på med ljud (Kan lätt fixas av någon i klassen. Du vet säkert vem som passar). Ta reda på lärarens nummer. Ring! Voilà, gratis fika!