2008/03/23

Kemist, javisst

Alla strävar vi efter någonslags makt här i livet, vare sig vi vill erkänna det eller inte. Vi vill helt enkelt att människor ska se upp till oss. På grund av svårigheterna i att uppnå ett stadium där verkligen alla ser upp till en, strävar man istället efter olika sätt att känna makt. Detta är i verkligheten långt ifrån att inneha makt, men framkallar näst intill samma känsla.

Det finns många olika sätt att framkalla känslan av att vara mäktig. Exempel på typer:

  • Politiker - Styra över människor genom att bestämma över hur mycket skatt de ska betala.
  • Sexualsadist - Dominera andra människor - i sängen.
  • Lärare - Veta att det är du själv som avgör vad eleven får för betyg, samt att du givetvis kan sprida ditt feministiska budskap. Det är makt.

Här om veckan kände jag makt. Det var kanske en av de gånger i mitt liv jag känt mig mest mäktig. Jag kom nämligen fram till att jag, tack vare mina goda kemikunskaper, kunde framkalla en riktigt farlig substans utav råvaror som hittas i alla kök. Jag använde inte den makten - men kände att jag hade den i mina händer.

Kemist, javisst.

Inga kommentarer: