2009/03/25

Kortsiktiga naturaranus

Imorgon har vi samhällslektion kring 10. Vår lärare älskar oss, vi är duktiga, det är helt enkelt en helt onödig lektion.

Kreativ som jag är föreslog jag en briljant idé till några naturarvänner: vi skippar samhällsen och BADAR istället! På det nyrenoverade och fräscha Pontusbadet! Hälsosamt, kul och oväntat!

Jag förklarade att om fem år kommer vi se tillbaks på det här och skratta, om hur galet roliga vi var - skippade en samhällslektion för att gå och bada istället. Såna var vi. Tog inte livet på alltför stort allvar. Vi var bäst.

Tyvärr - och kanske borde jag ha förutsett det - tackade naturarna nej. Samhällslektion måste man ju gå på. Viktigt. Ovärt att ha något i framtiden att se tillbaks på. Då pluggar man ju ändå något tyngre, man lär väl knappast ha tid till minnen.

Nej, istället minns jag mina kära högstadievänner - hur vi tre skolkade från en bildlektion varpå vår mentor frågade ut oss, en och en, om frånfället. Än idag skrattar vi åt våra löjliga bortförklaringar och idiotiska sysselsättningar.

Nu gör jag det, nästan, enda rätta. Jag är för viljesvag för att bada själv, men jag har banne mig nog av sisu i mitt finska blod för att stanna hemma från samhällslektionen.

Sovmorgon, here I come!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bad ass!

Brorsan sa...

Jag vet hur det är att vilja bada. Var själv oerhört sugen och pepp på att bada för typ ett halvår sen. Hur sugen man än var och hur bra det än skulle bli att bada med sina kompisar - så var det alltid lika svårt att få med nån. Skitkonstigt och skitjobbigt.
Varför vill folk inte bada - denna utmärkta sysselsättning som är så oerhört VÄRD med stora bokstäver?

Jonas sa...

Brorsan - du har så rätt.

Speciellt i det nya pontusbadet, det är verkligen fräscht.